نوشته شده توسط : xmovies

به گزارش عصر چهارشنبه ایرنا به نقل از سفارت جمهوری اسلامی ایران در كی ‌یف، در این آیین مقام‌ها و نماینده وزارت امور خارجه اوكراین و سفارتخانه‌های خارجی و همچنین ایرانیان مقیم اوكراین و اتباع حوزه فارسی زبان و تمدنی نوروز حضور داشتند.

سفیر جمهوری اسلایم ایران در اوكراین در این مراسم ضمن تبریك عید باستانی نوروز، به جایگاه نوروز در تاریخ و فرهنگ حوزه كشورهای فارسی زبان و تمدن نوروز اشاره كرد و گفت: نوروز به عنوان میراث مشترك فرهنگی كشورهای آسیای میانه، آسیای‌ غربی، آفریقا، بالكان و آمریكای شمالی جایگاه والا و ارزشمندی در ساخت تمدن بشری داشته است.

'اكبر قاسمی' افزود: هر چند این سنت پسندیده ریشه در اندیشه‌های ایرانی داشته و همواره مبتنی بر ارزش‌های الهی الگوهای خود را بنا نهاده است، اما امروز در شهرهای مختلف جهان همانند یك پدیده نیكو، آثار و نشانه‌های نوروز را در شیراز، تبریز، اصفهان، هرات، مزارشریف، دوشنبه، باكو، تیرانا، دهلی نو، كشمیر، تبت، سمرقند، بخارا و بسیاری نقاط دیگر می‌ یابیم.

وی به بعد جهانی عید نوروز نیز اشاره و خاطر نشان كرد: امروز پدیده و سنت نوروز پس از تصویب قطعنامه 23 فوریه در سال 2012 در مجمع عمومی سازمان ملل، یك رویه و رویكرد درخشنده را برای برقراری صلح و عدالت آشكار می‌سازد.

قاسمی با یادآوری این كه، نوروز از نظر معنوی، آموزه‌ها و پیامدهای فراوانی را به جهانیان ارائه می‌كند، افزود: نوروز به همگان می‌آموزد، اكنون كه طبیعت با رویش نو طراوت و نشاط جدید را آغاز می‌كند، انسانها نیز با رویش و رفتار جدید، كینه‌ها و نفرت‌ها را كنار گذاشته و از صلح، دوستی، محبت، عدالت و حقیقت‌جویی را پیروی كنند.

آقای 'پیلایف' معاون دانشگاه مائوپ نیز در این مراسم به تمدن ایران و نقش پارسیان در تكوین ارزش‌های متمدنانه بشری اشاره كرد و گفت: بسیار خرسندیم كه امروز در این دانشگاه جشن عید نوروز را برگزار می‌كنیم.

كاردار سفارت تاجیكستان نیز در این مراسم با تجلیل از نوروز و سنت‌های ارزشمند مشترك بین فارسی زبانان، به ارائه گزارشی درباره برنامه‌های نوروز در تاجیكستان و حضور روسای جمهوری كشورهای جمهوری اسلامی ایران، تاجیكستان، افغانستان و پاكستان در شهر دوشنبه طی روزهای آینده و برپایی جشن نوروز در آن كشور پرداخت.

خانم 'ایرینا' دانش ‌پژوه فارسی دانشگاه 'شفچنكو' نیز با بیان غزل‌های حافظ ، سعدی و فردوسی، در وصف طبیعت و آثار بهار در زندگی انسانی و طبیعی، یاد مفاخر بزرگ ایران را در این مراسم گرامی داشت.

همچنین در این مراسم، گروه آهنگ‌های جم، به سرودن آواهای ایرانی پرداختند.

سیام*2023*1594





:: برچسب‌ها: هالووین , هندوستان , باغ ,
:: بازدید از این مطلب : 375
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: